۶ نکته در خصوص نوسانات اخیر بازار ارز-راهبرد معاصر

۶ نکته در خصوص نوسانات اخیر بازار ارز

احتمال دارد که افزایش نرخ ارز در حال حاضر تعمدا از سوی بانک مرکزی صورت گرفته است یا اینکه بانک مرکزی تعمدا دخالتی برای کنترل نرخ ارز در بازار از خود نشان نمی دهد تا از این طریق صادر کنندگان را متمایل به بازگشت ارز به کشور کند.
میثم مهرپور؛ تحلیل گر مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۹ - 2020 June 26
کد خبر: ۴۷۷۵۶

۶ نکته در خصوص نوسانات اخیر بازار ارز

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ درباره دلایل افزایش نرخ ارز در هفته های گذشته در ابتدا باید به این نکته دقت شود که به واسطه افزایش نرخ ارز، افزایش تورم و گرانی همه ی کالاها از جمله افزایش در بازار  طلا، سکه، خودرو، مسکن و حتی کالاهای ضروری و غیر ضروری تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد، البته طبیعی بودن این روند به معنای مثبت بودن آن نیست، بلکه به واسطه حرکت و افزایش قیمتی در همه بازارها با توجه به رشد شدید شاخص بورس، رشد قیمت کالاهایی مانند خودرو، مسکن و... تا حدودی افزایش نرخ ارز هم در این فرایند طبیعی به نظر می رسد هر چند که ممکن است افزایش نرخ ارز با شدت و حدت بیشتری صورت بگیرد یا به واسطه تاثیر گذاری بیشتر بر معیشت و زندگی مردم از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

 

تبعات نرخ ارز با سایر گرانی ها قابل مقایسه نیست

برای مثال تبعات افزایش قیمت نان به دلیل تاثیر گذاری آن بر معیشت مردم متفاوت از تبعات افزایش قیمت تجهیزات ورزشی در اقتصاد و معیشت مردم است، لذا چندین عامل در گرانی بازار ارز تاثیر گذار است که از مهمترین آن ها می توان به کاهش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی، تداوم تحریم ها و تبعات بیماری کووید۱۹ اشاره کرد.

 

کاهش صادرات غیر نفتی عامل موثری در گرانی ارز است

صادرات غیر نفتی جمهوری اسلامی ایران در ٢ماهه اول سال ٩٩با کاهش چشمگیری مواجه بوده که این موضوع به نوبه خود بر افزایش نرخ ارز تاثیر بسیاری گداشته است.

 

افزایش نرخ ارز نیمایی پالس گرانی به بازار ارز است

همچنین افزایش نرخ ارز نیمایی از میانگین ١٠ هزار تومان از سال ٩٨ تا کنون به بیش از ١۵ هزار تومان در سال جاری رسیده است. افزایش نرخ نیمایی به خودی خود یک پالس برای افزایش نرخ بازار ارز در بازار آزاد به شمار می‌رود.

 

آیا تعمدی در کار بانک مرکزی است؟

احتمال دیگری وجود دارد که افزایش نرخ ارز در حال حاضر تعمدا از سوی بانک مرکزی صورت گرفته است یا اینکه بانک مرکزی تعمدا دخالتی برای کنترل نرخ ارز در بازار از خود نشان نمی دهد تا از این طریق صادر کنندگانی که ارز صادراتی خود را به کشور بازنگردانده اند متمایل به بازگشت ارزهای صادراتی کند، البته به واسطه تبعات شدید افزایش نرخ ارز چنین احتمالی بعید به نظر می رسد، مگر اینکه همچنان در دولت افرادی وجود داشته باشند که طرفداران افزایش نرخ ارز به شمار می روند چرا که با وضعیت شاخص بورس و تطبیق نرخ ارز با شاخص های بورس، نرخ ارز از پتانسیل افزایش بیش از این مقدار نیز  داراست.

 

حذف ارز ترجیحی تورم زاست

شکی نیست تبعات افزایش نرخ ارز در سفره ها و معیشت مردم ملموس است لذا کاهش و حذف ارز ترجیحی از بسیاری از گروه های کالایی، افزایش نرخ ارز نیمایی و مبنا شدن این نرخ برای واردات در کنار افزایش نرخ ارز بازار آزاد به عنوان نرخی که به لحاظ روانی بسیار تاثیر گذار است عوامل مهمی در افزایش نرخ ارز آزاد به شمار می روند.

 

افزایش تجارت با کشورهای همسایه راهکار ثبات نرخ ارز است

تنها راهکاری که در این زمینه و شرایط می توان به کار گرفت افزایش صادرات غیر نفتی به کشورهای همسایه، کاهش سهم دلار در مراودات تجاری و دخالت بانک مرکزی در بازار به واسطه جایگاه و رسالت این نهاد به عنوان نهاد حافظ ارزش پول ملی است چرا که قانون بانک مرکزی را ملزم به حفظ ارزش پول ملی کرده است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار